Κυριακή, 13 Μαΐου 2007

ΗΜΕΡΙΔΑ ΠΕΜΠΤΗΣ 17 ΜΑΙΟΥ





Για μια ήρεμη απάντηση στις προκλήσεις του Εθνομηδενισμού

Οι προκλητικές δηλώσεις της κας Μαρίας Ρεπούση την Τρίτη 9 Μαΐου, ότι «ελπίζει» το βιβλίο Ιστορίας της 6ης Δημοτικού να είναι ακόμα «λιγότερο ελληνοκεντρικό» - σε μελλοντικές επανεκδόσεις του - και η περιφρονητική απόρριψη των διαμαρτυριών Βουλής και Κυβέρνησης της Δημοκρατίας της Κύπρου ως «πολιτική θέση που δεν έχει σχέση με την ιστορική πραγματικότητα» (για την «διχοτόμηση» του νησιού, ήδη από το 1974, όπως διδάσκει το σχολικό βιβλίο), δείχνουν το μέγεθος του Εμπαιγμού των Θεσμών που συντελείται με το πρόσχημα των «διορθώσεων» του ανιστόρητου και αντιπαιδαγωγικού εγχειριδίου από τους ίδιους του αυτουργούς του.

Στην ίδια δημόσια εκδήλωση, που έγινε μάλιστα υπό την αιγίδα παιδαγωγικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών, η καθηγήτρια του τμήματος κα Άννα Φραγκουδάκη χαρακτήρισε «ρατσιστική» κάθε επίκληση της προσφοράς τής κλασσικής Ελληνικής αρχαιότητας στον Ευρωπαϊκό πολιτισμό, γιατί έτσι οι σύγχρονοι Έλληνες «θέλουν να κρύψουν το άσκημο και μπάσταρδο εθνικό τους πρόσωπο».

Ο δε καθηγητής Ιστορίας Αντώνης Λιάκος αμφισβήτησε τη σχετική επιταγή του Συντάγματος, καλώντας ιστορικούς και δασκάλους «αντί να ενισχύουν την εθνική ταυτότητα, πρέπει να δίνουν στους μαθητές τους τα εφόδια για να επιλέγουν οι ίδιοι την ταυτότητά τους».

Φαίνεται πως με την ανοχή της Υπουργού Παιδείας, καταλύεται κάθε έννοια συνταγματικής και θεσμικής νομιμότητας, δικαιώματος εθνικής μνήμης, αυτοσυνειδησίας, κυριαρχίας, αξιοπρέπειας και ελευθερίας των Ελλήνων πολιτών, ενώ η πρωταρχική τους ευθύνη στην ανατροφή των ίδιων των παιδιών τους, τελεί πλέον υπό την ομηρία μιας μειοψηφικής συντεχνίας ιδεολόγων-καθηγητών του Εθνομηδενισμού.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, αποκτά βαρύνουσα σημασία η προγραμματισμένη για τις 17 Μαίου Ημερίδα και Δημόσια Συζήτηση που διοργανώνει ο ανεξάρτητος Δικτυακός Χώρος Επικοινωνίας, Προβληματισμού και Πολιτικής Πρωτοβουλίας «Αντίβαρο» (http://www.antibaro.gr/) ο οποίος ξεκίνησε την εκστρατεία ενημέρωσης και συντονισμού δράσης των Ελλήνων πολιτών του Διαδικτύου, με κεντρικό αίτημα την απόσυρση του βιβλίου της 6ης Δημοτικού. Σε μια εποχή όπου η υποχρεωτική εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων κατακλύζεται από το χείμαρρο 119 «νέων» σχολικών εγχειριδίων και 400 βοηθημάτων αμφίβολης ποιότητας, το βιβλίο Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού αποτελεί την αιχμή του δόρατος σε μια ιδεοπολιτική και θεσμική εκτροπή χωρίς προηγούμενο στον καθημαγμένο χώρο της Δημόσιας Εκπαίδευσης.

Όπως θα αποδείξουν κορυφαίοι ακαδημαϊκοί και εκπαιδευτικοί στην Ημερίδα του Αντίβαρου, επί τρία τουλάχιστον χρόνια (2004-2007) αγνοούνται οι παρατηρήσεις των αρμοδίων επιστημονικών επιτροπών του Παιδαγωγικού Ινστιτούτο, επιδεικνύεται αλαζονεία απέναντί τους και χρησιμοποιούνται διαπλεκόμενα ΜΜΕ για πίεση προς αυτούς να υποχωρήσουν. Μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσε η διανομή του στα σχολεία, αγνοείται η απόφαση για «προτεραιότητα αξιολόγησης» του βιβλίου από τους εκπαιδευτικούς, και γίνονται τελικά τώρα επουσιώδεις «διορθώσεις/παροράματα» για τη νέα χρονιά (2007/08), αφήνοντας την "ουσιαστική επέμβαση" για μετά τις εκλογές (το νωρίτερο τη μεθεπόμενη χρονιά, σύμφωνα με τις δηλώσεις Ρεπούση), όταν το θέμα θα θαφτεί κάτω από τον ορυμαγδό των αντιδράσεων σε δεκάδες άλλα νέα βιβλία.

Παρόλα αυτά, η Υπουργός Παιδείας και ο Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΠΘ δηλώνουν ότι «οι διορθώσεις θα γίνουν μέχρι τέλη Μαίου, και μάλιστα με βάση τις παρατηρήσεις της Ακαδημίας Αθηνών»! Βέβαια, η συγγραφική ομάδα, έχει ήδη περιφρονήσει τις 81 παραλήψεις, ανακρίβειες και λάθη που στοιχειοθετεί η έκθεση-καταπέλτης της Ακαδημίας Αθηνών, με τις πρόσφατες δηλώσεις της κας Ρεπούση ότι «ο κεντρικός άξονας της διδακτικής και συγγραφικής μεθοδολογίας του βιβλίου δεν αναιρείται σε καμία περίπτωση». Επίσης, και όπως θα δειχθεί στην Ημερίδα, τα «ερωτηματολόγια» προς τους εκπαιδευτικούς ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΚΟΜΗ ΕΤΟΙΜΑ, ενώ οι 200 «αξιολογητές» υποτίθεται ότι θα επιλεγούν δια κληρώσεως ανάμεσα σ’ όλα τα δημοτικά σχολεία της Ελλάδας, όπου θα συμμετέχουν «εκπαιδευτικοί, σχολικοί σύμβουλοι και …μαθητές» (σύμφωνα με ανακοίνωση του ιδίου του Π.Ι.)!

Σε 20 μέρες λοιπόν (που κλείνουν τα σχολεία) είναι αδύνατον να γίνουν οποιεσδήποτε διορθώσεις βάσει της «αξιολόγησης» του βιβλίου από την εκπαιδευτική κοινότητα. Οπότε γίνεται αντιληπτό ότι κάποιοι εμπαίζουν τον ελληνικό λαό όταν διαβεβαιώνουν για το αντίθετο, διακινδυνεύοντας τον προεκλογικό τους αυτοχειριασμό. Το ερώτημα είναι τι μπορούν να πράξουν οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί και γονείς, στα πλαίσια πάντα της νομιμότητας, για να αποτρέψουν σκευωρίες που υποθηκεύουν το μέλλον της νέας γενιάς. Αλλά και αυτό το ζήτημα θα τεθεί προς συζήτηση στην ημερίδα του Αντίβαρου.

Αντίβαρο

Στο τέλος της Ημερίδας θα μοιραστεί στους δημοσιογράφους CD με ψηφιακό υλικό από το αρχείο ντοκουμέντων και κειμένων του Αντίβαρου για το βιβλίο Ιστορίας.


ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Οι Συνεργάτες και Φίλοι του
Δικτυακού Χώρου Επικοινωνίας, Προβληματισμού
και Πολιτικής Πρωτοβουλίας

http://www.antibaro.gr/

σας προσκαλούν στην

ΗΜΕΡΙΔΑ – ΣΥΖΗΤΗΣΗ

που διοργανώνουν

την Πέμπτη 17 Μαΐου, 12:00μμ στην Αίθουσα Συνεδρίων της ΕΣΗΕΑ,
Ακαδημίας 20, 1ος όροφος

με θέμα:

Συρρίκνωση της Ελληνικής Ιστορίας
και η Διαμάχη για τα νέα Διδακτικά Βιβλία

κεντρικός ομιλητής
o Καθηγητής Ιστορίας Εμμανουήλ Μικρογιαννάκης
πρ. Κοσμήτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Συμμετέχουν:

· Νεοκλής Σαρρής (καθηγητής Κοινωνιολογίας Παντείου)
· Γιάννης Παπαμιχαήλ (καθηγητής Κοινωνιολογίας Παντείου)
· Κώστας Ρωμανός (καθηγητής Φιλοσοφίας Πανεπιστημίου Αιγαίου)
· Βλάσης Αγτζίδης (Δρ Ιστορίας),
· Γιώργος Καραμπελιάς (συγγραφέας – ιστορικός)
· Γιώργος Παπαδόπουλος-Τετράδης (δημοσιογράφος της Ελευθεροτυπίας)
· Περικλής Νεάρχου (πρ. σύμβουλος του Α. Παπανδρέου για το Κυπριακό)
· Ανδρέας Σταλίδης (Αντίβαρο)
· Γιώργος Κακαρελίδης (καθηγητής Εφ/γων Επιχ.Έρευνας ΤΕΙ)
· Χρήστος Κορκόβελος (εκπαιδευτικός)

Συντονιστής ο δημοσιογράφος Δημήτρης Γιαννόπουλος

3 σχόλια:

  1. «Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί», δεν ανησύχησαν ιδιαιτέρως, κοιτώντας απ' τα παραθυρόφυλλά τους μες στη νύχτα οι νοικοκυραίοι,«Κλαζομένιοι είναι, θα περάσουν» είπαν κι άλλαξαν πλευρό.

    Οσους κρέμασαν την ασπίδα τους στο Μίλιον, ακόμα κρεμάνε απ' τα πάτερα οι Κλαζομένιοι, έτσι για την πλάκα τους - με ερμαφρόδιτη απόλαυση οι τιποτένιοι. Σάμπως, στους αιώνες, τους δίδεται συχνά η ευκαιρία να κάνουν κουμάντο και οι Κλαζομένιοι;

    Ερικ Χομπσμπάουμ, Ιστορικός. Απ' τους μεγαλύτερους του 20ού αιώνα. Βρετανός -απ' τους αγαπημένους της στήλης- Αλεξανδρινός (εκεί γεννήθηκε), δημοκρατικός κομμουνιστής, και, στα 90 του, σοφότερος παρά ποτέ.

    Τις απόψεις του για τα έθνη επικαλέσθηκαν στην πρόσφατη συζήτηση περί την Ιστορία (όχι μόνον για τη ΣΤ' Δημοτικού) ορισμένοι από τους λεγόμενους «νέους» ή «αναθεωρητές» ιστορικούς, τους περί το κλίμα Ρεπούση κινούμενους.

    Βεβαίως, στην καλύτερη περίπτωση παρερμηνεύοντας τον Χομπσμπάουμ και στη χειρότερη παραχαράσσοντάς τον (όπως άλλωστε τον Σβορώνο και άλλους), περισσότερον πόνταραν με αυτήν την επίκληση στη δημιουργία εντυπώσεων ή στην άγνοια των ακροατών τους, παρά στη δόμηση επιχειρημάτων.

    Από χρόνια ο Χομπσμπάουμ έχει διαπιστώσει αυτό που στην αυτοβιογραφία του αποκαλεί «βιομηχανία της Ιστορίας» και αποσκοπεί «στην κατασκευή

    μιας νέας Ιστορίας στην υπηρεσία νέων καθεστώτων, κρατών, εθνικών κινημάτων και ομάδων που αναζητούν μια ταυτότητα»...

    Σε πρόσφατη συνέντευξή του ο μαρξιστής ιστορικός (μάλιστα σφοδρός επικριτής του μεταμοντερνισμού και της πολιτικής ορθότητας) λέει στη «Λιμπερασιόν» (ΝΕΑ 16.IV.2007, Γιώργος Αγγελόπουλος): «Εχει ανοίξει
    ένας εντυπωσιακός χώρος για μια εκ νέου επινόηση της Ιστορίας, ευρέως μυθολογική, επειδή η Ιστορία αυτή δεν γράφεται από τους ιστορικούς, αλλά από τις κυβερνήσεις, τα κινήματα, τις οργανώσεις, τις ομάδες πίεσης».

    Σε όλα αυτά έχει δίκιο ο Χομπσμπάουμ, εκτός από ένα, αυτό που λέει για τους ιστορικούς. Πάντα βρίσκονται οι ιστορικοί, υπό την προϋπόθεση ότι θα είναι β' εθνικής, που θα κάνουν τη «βρώμικη δουλειά» γράφοντας καθ' υπαγόρευσιν των κυβερνήσεων ή υπό το κράτος ομάδων πίεσης.

    Το ότι είναι β' εθνικής συνήθως τεκμαίρεται απ' τα λάθη που κάνουν (70 πραγματολογικά τοιαύτα αλιεύθηκαν στο περιώνυμο βιβλίο της ΣΤ' Δημοτικού) ή απ' τις παραχαράξεις και τις χοντράδες τους ευρύτερα στο έργο και την αρθρογραφία τους. Μετά απ' αυτό, όλα τα άλλα είναι εύκολα.

    Και οι ύβρεις, ότι είναι «ψυχωσικοί» όσοι τους αντικρούουν. Και οι σταλινικές γενικεύσεις περί «αριστεροδεξιών εθνικιστών»· και η μονότονη γκαιμπελική επανάληψη αυτών των γενικεύσεων· και οι συκοφαντίες και οι αφορισμοί.

    Και η καταφυγή στις προστατευτικές φτερούγες της εξουσίας είναι αναμενόμενη, και οι τσιριγμοί ότι λογοκρίνονται, και η αλαζονεία να επικαλούνται ως μόνους δικαιούμενους να τους κρίνουν κάποιους επαΐοντες, και η μωρία να πιστεύουν ότι έχουν γίνει κατανοητοί μόνον από κάποιαν ελίτ (που μάλλον δεν υπερβαίνει στα δάκτυλα του ενός χεριού την παρέα τους). Λογικόν. Το μισό τού 2% του ελληνικού λαού είναι 50%. Είναι ένα μέγεθος! Ομως,

    αυτοί, οι επίστρατοι της κυρίας Γιαννάκου, δεν έχουν ηττηθεί· φαίνεται απλώς να χάνουν (αν τη χάσουν) μια μάχη. Αλλωστε το «καλό τους έργο» έρχεται απ' το βάθος του χρόνου (απ' την εποχή Σημίτη) και στοχεύει στο μέλλον.

    Σαν χταπόδι έχουν απλωθεί στην Εκπαίδευση γράφοντας (τα) εκπαιδευτικά βιβλία, εισηγούμενοι τις (εξίσου «νέες») μεθόδους διδασκαλίας, ελέγχοντας την πρόοδο και την καριέρα πολλών καθηγητών ανά τα ΑΕΙ της επικράτειας, οργανώνοντας τα σεμινάρια επιμόρφωσης των νέων εκπαιδευτικών. Διασυνδεδεμένοι με Εκδοτικά Συγκροτήματα, προπαγανδίζουν τις θεωρίες τους (ασκώντας, μάλιστα, όπου τους παίρνει, ιδεολογική τρομοκρατία), απομυζούν τα κοινοτικά προγράμματα κι ανοίγουν τον δρόμο για την πλήρη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.

    Χαίρουν μιας ιδιότυπης ασυλίας απ' ένα μέρος της Αριστεράς, μάλλον λόγω κοινής καταγωγικής προέλευσης και ταυτοχρόνως την αλαλιάζουν, τη λοιδορούν και την ξεφτιλίζουν - είτε κοντράροντάς την στους αγώνες της εναντίον της αναθεώρησης του άρθρου 16, είτε στους ευρύτερους αγώνες της για μια παιδεία με κέντρο τον άνθρωπο. Λυπηρό. Να δούμε πόσο θα κρατήσει.

    Λέει ο Χομπσμπάουμ (στην ίδια συνέντευξη): «Δεν πρέπει να προκαλεί εντύπωση, όταν μια εθνοτική ή υποτιθέμενα εθνοτική ομάδα που επιχειρεί να καθιερώσει την ταυτότητά της, καταπιάνεται να επινοήσει την Ιστορία της - (σ.σ.: λόγου χάριν, FYROM)- οι Βρυξέλλες δεν βλέπουν με κακό μάτι διεκδικήσεις αυτονομίας από περιφέρειες, επειδή η διαχείριση της Ευρώπης των περιφερειών είναι ευκολότερη απ' τη διαχείριση μιας Ευρώπης των εθνών».

    Βεβαίως, κατά το στυλ της FYROM οι καθ' ημάς «νέοι» ιστορικοί θεωρούν ότι και οι Ελληνες έχουμε επινοήσει την Ιστορία μας, όπερ έδει δείξαι, ίδια κι όμοια όλα τα λαχανάκια των Βρυξελλών.

    Στα πολιτικά θέματα, τα ιστορικά, τα ακαδημαϊκά τίποτα χειρότερο δεν μπορεί να συμβεί απ' τον εκχυδαϊσμό της συζήτησης που τα αφορά. Επί παραδείγματι, η ισορροπία που εισηγείται ο Χομπσμπάουμ ανάμεσα στην ανάγκη «τα εθνικά εκπαιδευτικά προγράμματα διδασκαλίας της Ιστορίας να ενταχθούν στο πλαίσιο της παγκόσμιας Ιστορίας» και τη διαπίστωση ότι «στο κάτω-κάτω, τα εθνικά κράτη εξακολουθούν να υπάρχουν και είναι φυσιολογικό και θεμιτό οι πολίτες να λαμβάνουν μια ιστορική εκπαίδευση με άξονα αυτήν την πραγματικότητα», είναι μια ισορροπία λεπτή - που, αυτή μάλιστα, σηκώνει συζήτηση! Δεν είναι για κριάρια. Ούτε για Σορομίσθιους...

    ΣΤΑΘΗΣ Σ. 19.IV.2007 stathis@enet.gr

    http://www.enet.gr/online/online_fpage_text/dt=19.04.2007,id=83411748

    ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 19/04/2007

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. μήπως πρόκειται για την απαραίτητη αναμόχλευση σε κάποιους, μετά την αναμόχλευση του ελληνικού εμφυλίου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η φωτογραφία από το μουσείο κερίνων ομοιωμάτων απεικονίζει έμπρακτα και χωρίς αναμοχλεύσεις τη συνθήκη της Λωζάνης, ας πούμε.Χρυσή παρακαταθήκη του Διονυσίου Σολωμού η σφραγίδα του στο Μουσείο Μπενάκη Αθηνών για όποιον ενδιαφέρεται με το μονόγραμμά του στο κέντρο και περιμετρικά την επιγραφή VERUM AMO VERUM VELO (= την αλήθεια αγαπώ την αλήθεια θέλω)
    να γιατί πρέπει να διαβάζουμε ιστορία και να μην την βλέπουμε σαν παιγνιδάκι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σε αυτό το μικρό τόπο μπορείτε ευκολα να ξεχωρίσετε τους εθνικούς νταβατζήδες από τους εθνικούς μπεταντζήδες;;