Τα πρόσωπα της βαρβαρότητας
Ο 90ΧΡΟΝΟΣ Εντγκάρ Μορέν δεν μιλάει πλέον για επανάσταση. Ο γάλλος φιλόσοφος προτιμάει τον πιο πολύπλοκο και αμφίσημο όρο: μεταμόρφωση.
Οπως εξηγεί σε μια πρόσφατη συνέντευξή του στο ιταλικό περιοδικό «L' Espresso»: «Η επανάσταση θέλει να κάνει το παρελθόν tabula rasa και να δώσει μια νέα αρχή, ενώ σχεδόν πάντα έχει άσχημη κατάληξη. Η μεταμόρφωση αντίθετα σημαίνει να σκεφτόμαστε το καλό ολόκληρης της ανθρωπότητας σε συνέχεια με το παρελθόν. Εγώ τάσσομαι υπέρ αυτής της λύσης». Ο Μορέν θίγει το πρόβλημα της αμφισημίας της ιστορίας: «Ας σκεφτούμε την παγκοσμιοποίηση. Είναι το χειρότερο αλλά και το καλύτερο πράγμα που θα μπορούσε να μας συμβεί. Δεν μπορούμε να βλέπουμε από τη μια μεριά όλο το καλό και από την άλλη μόνο το κακό. Στην ιστορία το καλό συχνά υπήρξε αιτία του κακού». Σύμφωνα με τον Μορέν, από αυτόν τον κίνδυνο μπορούμε να προστατευθούμε με την οικολογία της δράσης: «Κάθε δράση που αναλαμβάνουμε, ακόμα και με τις καλύτερες προθέσεις, σε ένα ορισμένο σημείο προσκρούει στις δεδομένες ιστορικές και κοινωνιολογικές συνθήκες. Εκεί είναι που μπορεί να ξεφύγει από τον έλεγχό μας και να αντιστραφεί το νόημά της. Οφείλουμε να έχουμε επίγνωση του ότι κάθε απόφαση είναι ένα στοίχημα και ότι μόνον μια ορισμένη στρατηγική επιτρέπει τη διόρθωση των πιθανών λαθών της δράσης που βρίσκεται σε εξέλιξη». Ο σεισμός της Λισαβόνας το 1755 υπήρξε ένας σταθμός για τη δυτική φιλοσοφία. Σηματοδότησε μια στροφή στη σκέψη του Διαφωτισμού. Εξηγεί ο Μορέν: «Μόνον οι καταστροφές μάς επιτρέπουν να συνειδητοποιήσουμε τα θεμελιώδη προβλήματα. Οι σεισμοί, τα τσουνάμι μάς δείχνουν τις σοβαρές απειλές που επικρέμανται πάνω στη βιόσφαιρα. Αρκεί να σκεφτούμε την Ιαπωνία σήμερα. Κατανοήσαμε ότι η απόλυτη ασφάλεια είναι ένας μύθος. Και η πυρηνική ενέργεια, από την ίδια της την οργάνωση, είναι μια μορφή οικονομικού ολοκληρωτισμού: δεν μπορεί να υπάρχει χωρίς τη μυστικότητα, η οποία ευνοεί την υπερβολική εξουσία των λόμπι». Στο ερώτημα «τι είναι το κακό;», ο γάλλος φιλόσοφος δίνει την ακόλουθη απάντηση: «Είναι η ανθρώπινη βαρβαρότητα. Η οποία όμως έχει διάφορες μορφές. Εχει ένα παλιό πρόσωπο: πόλεμος, σύγκρουση, κυριαρχία, εκμετάλλευση, βασανιστήρια, περιφρόνηση, ταπείνωση. Η δική μας σύγχρονη βαρβαρότητα είναι αντίθετα τεχνο-οικονομική.
Βασίζεται στον υπολογισμό και στο κέρδος.
Από τις ανθρώπινες ιδιότητες αναγνωρίζει μόνον εκείνες που μπορούν να μετρηθούν, να καταγραφούν με αριθμούς, παραγνωρίζοντας το βάθος της ανθρώπινης φύσης: την αγάπη, το μίσος, τη χαρά, τη θλίψη. Μερικές φορές τυχαίνει να συμμαχήσουν τα δύο είδη βαρβαρότητας. Η πρώτη συνένωση εκδηλώθηκε στο Αουσβιτς, όπου η εξόντωση εβραίων και Τσιγγάνων έγινε με βιομηχανικές μεθόδους. Προσοχή όμως, το δυναμικό του κακού βρίσκεται μέσα στον καθένα μας».
Ποιος ευθύνεται, όμως, που ο κόσμος μοιάζει να βαδίζει σήμερα προς μιαν Αποκάλυψη; «Ευθύνεται μια μυθολογία: εκείνη της νεοφιλελεύθερης οικονομίας, που είναι η άλλη όψη του μύθου του κομμουνισμού. Υπάρχουν ακόμα άνθρωποι που νομίζουν ότι η φιλελεύθερη οικονομία είναι η πραγματικότητα. Δεν είναι αλήθεια, είναι μόνον ιδεολογία. Δεν είναι καν μια θεωρία της αγοράς, επειδή σήμερα δεν υπάρχουν πλέον κανόνες και δεν υπάρχει πλέον ανταγωνισμός, αλλά μόνον κερδοσκοπία και κέρδη χωρίς όρια. Αν δεν τους τεθεί φραγμός θα βρεθούμε στον προθάλαμο της καταστροφής. Στο ερώτημα "ποιοι είναι οι δημιουργοί της Αποκάλυψης;" απαντώ αναφέροντας μια φράση του συναδέλφου μου Αλέν Τουρέν: "Ο χρηματοπιστωτικός καπιταλισμός τέθηκε πάνω από την ανθρωπότητα. Τώρα χρειάζεται να τον εκτοπίσουμε".
Η χρηματοπιστωτική κερδοσκοπία έγινε ένας εχθρός της ανθρωπότητας. Προσθέτω: σήμερα είμαστε σε μια κριτική φάση, στην οποία χρειάζεται να ξανασκεφτούμε και να δημιουργήσουμε μια πολιτική αναγέννηση. Προτείνω να αντλήσουμε ιδέες από τις τρεις κληρονομιές: την ελευθεριακή για την αυτονομία του ατόμου, τη σοσιαλιστική για να βελτιώσουμε την κοινωνία, την κομμουνιστική για να δημιουργήσουμε την κοινότητα. Αυτές οι κληρονομιές διαχωρίστηκαν, αποστεώθηκαν, εκφυλίστηκαν. Σήμερα οφείλουμε να επιστρέψουμε στις πηγές τους και να αναγεννήσουμε τα πάντα. Μπορούμε να βοηθηθούμε από την αποκλίνουσα και περιθωριακή σκέψη.
Η ανθρωπότητα άλλαξε πολλές φορές την πορεία της χάρη σε ανθρώπους από πρώτη άποψη περιθωριακούς: τον Βούδα, τον Ιησού και τον Μωάμεθ. Ακόμα και η δημοκρατία κινδύνεψε να μην γεννηθεί: αν η περσική αυτοκρατορία είχε νικήσει την Αθήνα στον πέμπτο αιώνα. Γεννημένη σε μια μικρή ελληνική πόλη, αναπτύχθηκε έπειτα και έγινε μια πολύ σημαντική σύγχρονη δύναμη. Αλλά και οι σύγχρονες επιστήμες γεννήθηκαν από πνεύματα απόβλητα από την κοινωνία του 17ου αιώνα: τον Γαλιλαίο, τον Μπέικον και τον Καρτέσιο. Ο σοσιαλισμός γεννήθηκε από τις ιδέες ενός διανοούμενου αγνοημένου από όλα τα πανεπιστήμια και από τις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής, του Μαρξ. Εγώ αποκαλώ "πολιτική της ανθρωπότητας και πολιτική του εκπολιτισμού" εκείνη που θέτει το πρόβλημα της σωτηρίας της βιόσφαιρας. Αύριο θα υπάρξουν κινήματα ικανά να αναπτύξουν αυτές τις ιδέες. Ο Αντρέ Ζιντ έγραψε: "Υπάρχουν αυτοί που λένε ότι πρέπει να αλλάξουμε την κοινωνία και εκείνοι που θεωρούν αντίθετα ότι πρέπει να αλλάξουμε τους εαυτούς μας ως πρόσωπα". Σύμφωνοι. Αλλά για να αλλάξουμε τους εαυτούς μας πρέπει να αλλάξουμε και τις δομές: οικονομικές, διοικητικές, τον τρόπο κατανάλωσης, τη γεωργία. Μια μεταβολή συντελείται ήδη σήμερα. Στη Γαλλία επιστρέφει το συνεταιριστικό κίνημα, στην Ευρώπη υπάρχουν ομάδες δίκαιου εμπορίου που παλεύουν ενάντια στους κερδοσκόπους μεσάζοντες. Είναι τα πρώτα παραδείγματα του νέου, που μπορεί να σηματοδοτήσει τη μεταμόρφωση» (...).
ΕΠΙΔΕΙΚΤΙΚΗ ΚΟΡΟΪΔΙΑ
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν έχουμε καταλάβει καλά, όλο το πρόβλημα είναι πώς θα αποκαλέσουμε τη χρεωκοπία.
Ο Βενιζέλος λέει να τη φωνάζουμε Selective Default.
Ήδη γυρίζεται to Selective Default 2, όπου τον Βενιζέλο τον παίζει ο Πιρς Μπρόσναν.
Καταλληλότερος θα ήταν ο σερ Λώρενς Ολίβιε, αλλά δεν μπορούμε να τα θέλουμε όλα δικά μας.
Εναλλακτική ορολογία χρησιμοποίησε και ο Παπανδρέου σε συνέντευξη στους γερμανικούς “Φαινάνσιαλ Τάιμς”. Την αποκάλεσε «Meriki Adynamia Pliromown”.
Και μετά βγήκε ο Μόσιαλος και έβριζε αυτούς που δεν μεταφράζουν σωστά τον όρο.
Έτσι είναι αυτά. Όπως δεν είχε αποδοθεί σωστά ο όρος του Πάγκαλου, «θα βγάλουμε τα τανκ και θα σας πυροβολάμε στους δρόμους».
Είναι διεθνής όρος που σημαίνει την επιβολή μέτρων άμεσης αποτελεσματικότητας για τη δημοσιονομική προσαρμογή μιας οικονομίας.
O αγγλικός όρος είναι «Nychta tou Agiou Vartholomeou”.
Βγήκαν και τα αποτελέσματα των στρες τεστ για τις τράπεζες. Το ζάχαρο είναι λίγο τσιμπημένο, αλλά κατά τ’ άλλα είναι λεβεντιά.
Όποιος έχει δύο δισ., αξίζει τον κόπο να τις πάρει όλες.
Θεσπίζεται επιτέλους η συλλογή φόρων από ιδιώτες.
Ένα εκσυγχρονιστικό μέτρο που είχαμε να δούμε από την Τουρκοκρατία.
Αλλά αυτό δεν έχει σημασία. Και το Κτηματολόγιο εκσυγχρονιστικό είναι, αλλά επίσης από την Τουρκοκρατία έχουμε να το δούμε.
Υπάρχει και η εμπειρία του Φαρ Ουέστ, όπου είχε ανατεθεί σε ιδιώτες το κυνήγι επικηρυγμένων.
Ενδιαφέρον για συμμετοχή στον έργο έχουν εκδηλώσει κοινοπραξίες νονών της νύχτας και μια εταιρεία παραγόντων του ποδοσφαίρου.
Και κάτι εφοριακοί που θέλουν να συμπληρώσουν εισόδημα.
Για να πληρώσουμε το ΦΠΑ, πρέπει να τρέχουμε στις φυλακές Κορυδαλλού.
Και να το χώνουμε μέσα σε τούρτες.
Ήδη οι ενδιαφερόμενοι προμηθεύονται δίχρωμα παπούτσια, ριγέ κοστούμια και θήκες από βιολιά για τα πολυβόλα.
Οι συνεπείς φορολογούμενοι θα επιβραβεύονται με αυτοσχέδιο ουίσκι.
Θα χρησιμοποιήσουν καινοτόμες μεθόδους είσπραξης, όπως η ανατίναξη αυτοκινήτου και οι προειδοποιητικές βολές με καλάσνικοφ.
Και το λάδωμα επίσης, αλλά αυτό δεν είναι και πολύ μεγάλη καινοτομία.
Καταργείται από το Δημόσιο το «επίδομα έγκαιρης διεκπεραίωσης».
Διακινδυνεύουμε βέβαια να είναι λιγότερο έγκαιρες οι διεκπεραιώσεις, αλλά θα το ρισκάρουμε.
Ευτυχώς δεν θίγονται ακόμα το επίδομα προπέλας του Λιμενικού και το επίδομα πλυσίματος χεριών της ΕΘΕΛ.
Το επίδομα προπέλας είναι εντελώς σκανδαλώδες, δεδομένου ότι οι περισσότεροι λιμενικοί κινούνται ακόμη με πανιά.
Το επίδομα πλυσίματος χεριών είναι απλώς άλλη μια αισθητική κατρακύλα της ΠΑΣΚΕ Αστικών Συγκοινωνιών.
Όπως και το επίδομα καθαρού σώβρακου άλλωστε.
Έτσι είναι, αν οι κατακτήσεις του εργατικού κινήματος έχουν ηλίθια ονόματα, αμφισβητούνται ευκολότερα.
Αν τα είχαν ονομάσει επίδομα Ορθόδοξης Ευλάβειας, επίδομα Ελληνικής Μακεδονίας και επίδομα Αλέκος Παπαδόπουλος, ουδείς θα τολμούσε να τα αμφισβητήσει σήμερα.
Αγαπώ πολύ αυτόν τον θεσσαλονικιό φιλέλληνα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕχω διαβάσει κάμποσα βιβλία του. Είναι οικολόγος από αυτούς τους σωστούς και όχι τους πράσινους που λένε ναι στους πολέμους!
Και βαθύς γνώστης τους αρχαιοελληνικού μεγαλείου.
Αν δεν τον έχεις διαβάσει (που αμφιβάλλω) σου τον συστήνω ανεπιφύλακτα.
Σας αγαπώ και εκτιμώ και τους δύο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα μου επιτρέψετε εν μέσω ιατρικών προβλημάτων να λείψω επ ολίγον.