Σάββατο, 8 Ιανουαρίου 2011

Ο καθ. Θεοδόσης Π. Τάσιος για την ηθική στη πολιτική




. Κατα την αντίληψη του γράφοντος, αυτό που λέμε «ηθική» συμπεριφορά συνδέεται πιθανότατα με δύο, αλληλένδετους άλλωστε, σκοπούςπου υπηρετούν το Είναι (την Αυτοσυντηρησία καί την Αυτοεπιβεβαίωσή-μου): Δηλαδή συνδέεται αφενός με την Αλληλεγγύη (προϋπόθεση για την πρακτική επιβίωση της Ομάδας), και αφετέρου με την Συμπάθεια (την υποστασιακή ανάγκη να δομώ και να συντηρώ ενα Εγώ, καθρεφτιζόμενος στα μάτια του Αλλου). Αν νοιώθουμε την ανάγκη να αποπειραθούμε μιαν αποσαφήνιση της έννοιας της ηθικότητας (μιαν ενδεχόμενη ελάφρυνση απο μυθοποιητικά χαρακτηριστικά. Οπως το «μυστικό χάρισμα που δόθηκε στον άνθρωπο να διακρίνει το καλό απ΄ το κακό». Ή, όπως ο ορισμός της ηθικότητας ως «υπακοής στις δείνα εντολές»- θρησκευτικής συνήθως προελεύσεως…), τότε η ως άνω διττή λειτουργία του Ηθους, μπορεί ν΄ αποτελέσει κι ενα χρήσιμο εργαλείο για την κατανόηση των κοινωνιών των ανθρώπων καί των ζώων.

Σημειωτέον οτι η θεώρηση αυτή δέν αντιφάσκει με την εξελικτική ερμηνεία της ηθικής, αφού αναγνωρίζει την ισχυροποίηση της Ομάδας χάρις στην «ηθική» συμπεριφορά των μελών-της (και επομένως την απόκτηση σπουδαίου πλεονεκτήματος στον εξελικτικό ανταγωνισμό- για να επιβιώσουν τελικώς μόνον εκείνες οι Ομάδες των οποίων τα μέλη νοιώθουν αυτήν την ηθική). Η διττή ερμηνεία την οποία ακολουθούμε, προσθέτει απλώς άλλο ένα κίνητρο ηθικής συμπεριφοράς (κίνητρο για την ικανοποίηση και μιας άλλης κατηγορίας υπαρξιακών αναγκών)- χωρίς καθόλου να αρνείται την πρώτη ερμηνεία.

Ανάλογα, η ως άνω διττή ερμηνεία δέν αντιφάσκει ούτε και προς την ιδεαλιστική άποψη της «ικανότητας του Ανθρώπου να ακολουθεί το Αγαπάτε Αλλήλους»: Πράγματι, η δεύτερη λειτουργία του ήθους την οποία υποθέτουμε εδώ, υποδεικνύει το άμεσο υποστασιακό κέρδος που έχεις όταν συμπάσχεις με τον Πλησίον σου. Με αυτά τα δεδομένα, σ΄ αυτά που ακολουθούν θα αποδίδομε τον όρο «ηθικό» σε κάθε χαρακτηριστικό συμπεριφοράς ζώων ή ανθρώπων το οποίο θα αντικρίζει μιάν απ΄ τις δυό ή αμφότερες τις λειτουργίες του ηθικού ενεργήματος τις οποίες διατυπώσαμε στην αρχή αυτής της παραγράφου.

5 σχόλια:

  1. Το ολιγόλεπτο απόσπασμα είναι από εκπομπή της ΝΕΤ στα Ακρα με τη φιλόλογο παρουσιάστρια Βίκυ Φλέσσα που φιλοξένησε στην εκπομπή της τον ακαδ. Θεοδόση Π. Τάσιο τον επί 35ετία καθ. ΕΜΠ στην έδρα του σκυροδέματος. Ο πολιτ. Μηχανικός είναι ένας δάσκαλος 10000 μηχανικών της χώρας, ένας αρχαιογνώστης ο βαπτιστής σε θέματα τεχνολογίας των προγόνων μας και ο φιλόσοφος αδέκαστος κριτής των κοινωνικών δρώμενων. Το απόσπασμα στέκεται στο τρίτο σκέλος της εκπομπής μετά από ρεπορτάζ που τονίζςται ότι λειπουν τα παραδείγματα από τη σημερινή ενόραση των νέων και τον ρόλο των ενδιάμεσων πολιτικών μας εκπροσώπων στην αδιόρατη επί 30ετία χρεωκοπία μας θεσμών και αποφάσεων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η Iliopoulou έγραψε: "Dionisie o anthropos ine exeretikos epistimonas ke gnostis tis arheas tehnologias.Ton eho thavmasi apo konda se polles omilies tu

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ρε, Διόνυσε, πείραξε λίγο το template σου. Είναι τεράστιο και ακατάστατο. 2 λεπτά έψαχνα να ρω το κείμενο. Κοίτα συνολικά να είναι max 1000px.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Τον είδα κι εγώ. Ευτυχώς που κάποιοι έχουν ακόμα την κρίση να μας δωρίζουν δυο κουβέντες της προκοπής. Καλή χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίλε Διόνυσε,

    με τον καιρό έχω αποκτήσει μια αλλεργία όταν ακούω ότι εμείς (οι Ελληνες) είμαστε τα μαύρα πρόβατα μέσα σε μια ενάρετη κοινωνία. Εδώ η καλή διαφθορά, εκεί η κοινωνία των αγίων.
    Ποιόν άλλον Ευρωπαίο να κοιτάξω και να πω χωρίς να ξεράσω: Να ένας ηθικός άνθρωπος.

    Ο Ισπανός, που τρόχιζε τα μαχαίρια του πάνω στο δέρμα των Ινδιάνων;
    Η Βασίλισσα Βικτώρια που υποχρέωσε τους Κινέζους να παράγουν όπιο (ο μεγαλύτερος έμπορος ναρκωτικών όλων των εποχών που λέει ο Γκαλεάνο)
    Οι Γερμανοί; χι χι χι άστους αυτούς.........
    Οι Αγγλοι;
    Οι Γάλλοι;
    Οι Αμερικανοί;
    Οι Εβραίοι;
    Οι Κινέζοι;
    Οι Ιάπωνες;


    Όσο για τον κ. Καθηγητή, δεν τον ξέρω, αλλά είναι η δουλειά του να λέει αυτά που λέει. Αυτά οφείλουν οι δάσκαλοι να τα λένε και να τα ξαναλένε και να τα ξανα-ξανα λένε. Γιατί έχουν δίκιο, αλλά κάπου θα πρέπει να πουν ότι αυτό το σύστημα που θέλει την ηθική να την αντικαταστήσει με τον Νόμο δεν θα καταφέρει ποτέ παρά να παράγει ανηθικότητα και εξατομικισμό και κοινωνική διάλυση.

    καλό βράδυ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σε αυτό το μικρό τόπο μπορείτε ευκολα να ξεχωρίσετε τους εθνικούς νταβατζήδες από τους εθνικούς μπεταντζήδες;;