Δευτέρα, 22 Ιανουαρίου 2007

20-ΙΚΑ-Γιατροί Πέναλτυ








e — ΕΠΙΛΟΓΕΣ.Νο 20
Ποδόσφαιρο σημαίνει αναμέτρηση, απεργία διεκδίκησης ασφαλιστικών δικαιωμάτων σημαίνει κορύφωση ενοχών και εξάντληση υποσχέσεων και υπομονής. Το ΙΚΑ και η πολιτική του ηγεσία σαν άλλος Κρόνος εργασιακά τρωει, φαγοκυτταρώνει και ομογενοποιεί τα «υγειονομικά» παιδιά του. Σαν να μην τάθελε ποτέ και αυτά φεύγουν ουσιαστικά και μεταφορικά, μέσα από πληθωριστικές διαδικασίες αμυντικής ιατρικής. Μικρό πάντα επίκαιρο ιστορικό από τότε «Ε» 29-10-04, ΙΚΑ σύμβαση ιδιωτικού δικαίου με την υγεία και δείγμα υποσχέσεων από τις άπειρες ανεκπλήρωτες και κακουργηματικές από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο «Δήλωση Θ.Ρ. 24-1-03» Την νύφη και τους λεονταρισμούς των “σοβιετικών”..... καθεστώτων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ στο ΙΚΑ την πληρώνουν δυστυχώς ως μη όφειλαν οι μερικώς έως ατελώς ασφαλισμένοι του ΙΚΑ.
Η εναρκτήρια ανακοίνωση της ομοσπονδίας γιατρών ΙΚΑ ΠΟΣΕΥΠΙΚΑ 15-5-06 για τη νέα περίοδο απεργιακών κινητοποιήσεων Καλά κομματικές και κοινωνικές επιρροές δεν νογάνε οι κατά συρροή υπουργοί αποσχολησιμότητας, η δίκαια κρίση 3 αποφάσεων Αρείου Πάγου, 34 Εφετείων και 723 Πρωτόδικων αποφάσεων δεν λέει τίποτα σε μια ευνομούμενη πολιτεία;;;;;; Μέσα θα βρείτε και το απεργιακό μενού, τα δε ποσοστά επιτυχίας προβλέπονται πάλι 85%.!
Συνέντευξη του καθηγητού Καρδιολογίας Ευτύχιου Βορίδη στην Καθημερινή της 21-5-06 στη Γαλήνη Φούρα για τη σχέση με ασθενείς, για συνέδρια, για αμυντική ιατρική, για τρόπο ζωής.
Άρθρο του καθηγητή Υφαντόπουλου (1-2004)για το ασφαλιστικό μας ταμείο το ΤΣΑΥ. Λεπτομέρειες που όλοι μας πρέπει να ξέρουμε. Αλήθεια δεν έχει δημοσιευτεί ισολογισμός τα 6 τελευταία έτη;;; Τελευταίος το 1998......Ένα πλούσιο άδειο ρούχο ίσως.
Επίκαιρο και σοφά σκωπτικό άρθρο της Βιοπαθολόγο Ουρανίας Σπυράκου για την οργανωτική δομή και λειτουργία του συνδικαλισμού «Θέσεις και αντιθέσεις»
Το πόθεν έσχες όπως το μυρίσθηκαν Ο Ανδρέας Ρουμελιώτης στην «Ε» της 27-5-06 για «Τι ψωνάρα ο αχαΐρευτος» και ο ΔΙΌΝΥΣΟς για «το Μεσιέ Ρομαντίκ».
7. Υπενθυμίζω Ψηφίστε ένα έως τρία βιβλία που διαβάζετε και θέλετε να τα μοιραστείτε σαν αναγνωστικού ενδιαφέροντος με τους συναδέλφους, οι απαντήσεις σας μόνο ηλεκτρονικά στη γνωστή διεύθυνση dlab@ath.forthnet.gr μέχρι τέλους Ιούνη 2006.
Στείλτε π.χ. «Το όνειρο του Μεντελέγιεφ» Paul Stathern, εκδόσεις Τραυλός 2000.
BEST MEDICAL WEBSITES: http://www.goldenlinks4doctors.com/preliminatyresults.php

4 σχόλια:

  1. Αν και άσχετος με τον χώρο της ιατρικής μπορώ να πω πως είναι ένα πολύ προσεγμένο και ενδιαφέρον Mπλο(γ)κακι ..Διάβαζα κατά καιρούς τα κείμενα σε ε-μαιλ αλλά είναι πιο όμορφα εδώ!

    Περιμένουμε συνέχεια ..!
    πολύ καλή προσπάθεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο ΜΕΣΙΕ ΡΟΜΑΝΤΙΚ

    Παρότι 77 ετών η μικρή αδελφή του, με πήρε τηλέφωνο με νεανική ανησυχία στην φωνή και ζητούσε να με δει ο ασθενής μου κατεπειγόντως από ότι άφησε να διαφανεί για κοινωνικούς λόγους. Ήδη νοσηλευόταν σε μεγάλο νοσοκομείο επί κεντρικής λεωφόρου με παχύ χλοοτάπητα και σκεπαστό φοριοδιάδρομο τουλάχιστον εξακοσίων μέτρων. Το τρίτο ελαφρύ εγκεφαλικό με δύο αθηροματογόνους παράγοντες και ιστορικό χειρουργικής νόσου, ότι έχουν όλοι στα 80 φεύγα.
    Μετά από 16 χρόνων γνωριμία και αλληλοσεβασμό δεν περίμενα να μάθω πολλά περισσότερα από την διαφαινόμενη ....εξομολόγηση. Με είχε κανακέψει «θα μπορούσες να έχεις την ζωή του παιδιού που δεν έκανα», με είχε συγκλονίσει «ήμουν ραγιάς του χρήματος» με είχε εντυπωσιάσει «τάφαγα στον ιππόδρομο και τώρα ποδαρόδρομο», στις κατά καιρούς συζητήσεις μας.. Κοντά του μάθαινες όλες τις αμαρτίες της παραοικονομίας του 1960 και 70.! «Ξέρεις τι χρυσάφι έχει περάσει από τα χέρια μου» Υπήρξε επί χρόνια βαποράκι ράβδων χρυσού προς Ελβετία μεριά, οι μεγάλοι δια χειρός και βαλίτσας κυρ Γιάννη (αυτό ήταν το πραγματικό του, το μεσιέ Ρομαντίκ του τόχαν απονείμει τα κορίτσια της οδού Φυλής). Αυτόν που τον εμπιστεύτηκε για ασφαλή μεταφορά όλη η καλή κοινωνία του μπίγκο και της γιάγκα μετά την απώλεια της συντρόφου του μόνη εμπιστοσύνη είχε τον φωνακλά γιατρό του. Την χοντρή δουλειά την έκαναν τότε με τους εφοπλιστές Π. και Τ. με την μεταφορά εργατών στην Γερμανία, σαν στέλεχος τραπέζης είχε συμμετάσχει στις διαπραγματεύσεις είχε εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση της επιχείρησης, τα γερμανικά συνδικάτα κανόνιζαν 750 μάρκα μεροκάματο, μείον τα μεταφορικά με τους σκυλοπνίχτες μείον το νταβατζιλίκι από τους διάφορους κατέληγε στο χέρι 250 τότε και κάνανε και τούμπες για να γίνει η Croup και η Siemens. O κυρ Γιάννης βλαστήμαγε τους πολιτικάντηδες που τον είχανε μπλέξει τότε, και φυσικά έπαιρναν τη μερίδα του λέοντος. Τούχανε αφήσει τη στυφή γεύση της αμαρτίας γιατί ήταν κυνικός αλλά από ενοχές καταλάβαινε ο άνθρωπος πόσο κακό είχε κάνει σε κόσμο και ντουνιά.. Σάμπως και τώρα γίνεται τίποτα άλλο, που μαζεύτηκαν τόσοι Μπαγκλαντέζοι στη χώρα, όλοι φουρνιές Τούρκων πειρατών είναι;; αναρωτιότανε.
    Για ψηφοφόροι του Συνασπισμού μου κάνουν , τον τσίγκλιζα ειρωνικά.
    Σαν να ξαλάφρωνε όταν μου τα μελέταγε όλα αυτά, έπεφτε η πίεση, ρυθμιζότανε το σάκχαρο γιαυτό τον άφηνα να .....αναδεικνύει τον κοινωνικό ρόλο της νόσου, τάχα διαβάσει κάπου. Γρήγορα μου γινόταν βαρετός και η κουβέντα ξεστράτιζε σε άλλα μονοπάτια, ήταν γελαστός και σκωπτικός είχε μέτρο και ήξερε να αυτοσαρκάζεται. Οταν ξεκίναγε τα κατορθώματα στο ώραίο φίλο κάπου τον είχα ψυλλιαστεί για φανφαρόνο και με γερές δόσεις ματάκια οπότε το δούλεμα από την πλευρά μου έπεφτε σύννεφο , μου είχε δώσει το δικαίωμα.
    Τι ανομολόγητο ήθελε ακόμα να μου εμπιστευτεί, τώρα που σφίξανε οι κώλοι σκεφτόμουν στο δρόμο για το μεγάλο νοσοκομείο με την καλοκουρεμένη χλόη. Τον βρήκα μια χαρά σχετικά με τα προβλήματά του , είχε το βλέμμα το καταφερτζίδικο πάντα, θαρρείς και κουβαλούσε το προπατορικό αμάρτημα από την μιά μασχάλη και την ιστορική ενοχή της Άλωσης από την άλλη. Το μεγάλο του παράπονο ήταν που οι νοσηλεύτριες τον είχαν αφήσει δώδεκα ώρες χωρίς μαξιλάρι, πράγμα που μπόρεσα να διορθώσω......Ήταν μια δύσκολη ώρα και ήταν πάντα μόνος .

    ΔΙΟΝΥΣΟΣ

    28-5-06

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Θέσεις και αντιθέσεις για την «οργανωτική δομή» και τη λειτουργία του συνδικαλισμού

    Από την Ουρανία Σπυράκου-Παπακωνσταντίνου
    Ιατρό Βιοπαθολόγο

    Το περιεχόμενο του πονήματος είναι επιστημονικό ή έστω φιλοσοφικό.
    Μερικοί μπορεί να το βρουν και χιουμοριστικό.
    Όμως σε καμιά περίπτωση δεν είναι συνδικαλιστικό, αν και άπτεται ορισμένων πτυχών του «συνδικαλισμού».
    Είναι φανερό πως οι ιδέες της συντάκτριας ταυτίζονται με τις «θέσεις». Πιστεύω ότι το ίδιο ισχύει και για τη συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων. Αν γνωρίζετε κάποιους, που άμεσα ή έμμεσα στηρίζουν τις «αντιθέσεις» φροντίστε να τους θέσετε σε καραντίνα. Πάσχουν από ιδιαίτερα επικίνδυνο μεταδοτικό νόσημα που ο Ιονέσκο το χαρακτηρίζει ως «ρινοκερίαση».

    Θέση Ι: Ένας οποιοσδήποτε οργανισμός για να επιτελέσει το έργο του έχει σαφώς καθορισμένες ανάγκες σε προσωπικό συγκεκριμένων ειδικοτήτων.
    Αντίθεση Ι: Στην κοινωνία υπάρχουν αρκετοί άεργοι, μερικοί από τους οποίους από ιδεολογία απεχθάνονται την εργασία. Αυτοί προσλαμβάνονται σε έναν οργανισμό και τοποθετούνται σε ένα γραφείο μαζί με άλλα διακοσμητικά φυτά εσωτερικού χώρου. Αν οι κλιματολογικές συνθήκες είναι ευνοϊκές υπάρχει περίπτωση τα αναρριχητικά, τα ζιζάνια και οι άεργοι να αναπτυχθούν υπέρμετρα και να καταλάβουν το χώρο που προορίζεται για τους εργαζόμενους.
    Θέση ΙΙ: Ένας εργασιακός χώρος χαρακτηρίζεται από καθορισμένη ιεραρχική δομή ανάλογα με τις λειτουργίες που εκτιμάται πως επιτελεί. Κατά τεκμήριο οι προϊστάμενοι έχουν περισσότερα ουσιαστικά και τυπικά προσόντα από τους υφιστάμενους.
    Αντίθεση ΙΙ: Οι λειτουργικές ανάγκες του χώρου δεν παίζουν ρόλο. Για την εκτίμηση των προσόντων συγκεκριμένης θέσης μετρείται η έκκριση των σιελογόνων αδένων των υποψηφίων. Εάν το έκκριμα υπερβαίνει τα 6666 ml ημερησίως ο υποψήφιος χρίζεται αυτοδίκαια προϊστάμενος. Σε περίπτωση που επιπρόσθετα ανήκει και στην κατηγορία που περιγράφεται στην αντίθεση Ι (δηλ. είναι άεργος εκ πεποιθήσεως), αυτό συνεκτιμάται δεόντως για την παραπέρα εξέλιξή του.
    Θέση ΙΙΙ: Ένας οφθαλμίατρος δεν μπορεί να γίνει προϊστάμενος παθολογικού ή χειρουργικού τομέα γιατί το γνωστικό αντικείμενο της ειδικότητάς του δεν περιλαμβάνει ούτε μιας (1) ημέρας εκπαίδευση στη Γενική Παθολογία ή τη Γενική Χειρουργική. (Π.Δ. 415/1994).
    Αντίθεση ΙΙΙ: Ορισμένοι οφθαλμίατροι μπορούν να γίνουν προϊστάμενοι ακόμα και ψυχιατρικού τομέα, αφού τα μάτια είναι ο καθρέφτης της ψυχής.
    Θέση ΙV: Ένας επαγγελματίας που παράγει κάποιο έργο (π.χ. λογιστής, οδοντίατρος, παρασκευαστής, φυσιοθεραπευτής) ελπίζει σε κάποια υλική ή ηθική ανταμοιβή για να γίνει καλύτερος. Αν βλέπει να επιβραβεύονται άλλοι με λιγότερο ή καθόλου έργο αισθάνεται βαριά τη σκιά της αδικίας και οδηγείται στην επανάσταση ή στο μηδενισμό.
    Αντίθεση ΙV: Με τη συνειδητοποίηση της αδικίας ενισχύεται το θρησκευτικό συναίσθημα των αδικούμενων, αφού ο καλός Χριστιανός οφείλει να στρέφει και το άλλο μάγουλο. Σε όσους δεν είναι ιδιαίτερα ευλαβείς, προκειμένου να μη φωνασκούν, καταβάλλεται έκτακτο επίδομα από 30 αργύρια.
    Θέση V: Μοναδική αμοιβή του συνδικαλιστή για την προσφορά του είναι η αγάπη και η εκτίμηση των συναδέλφων του.
    Αντίθεση V: Στο σύγχρονο προοδευτικό συνδικαλιστικό κίνημα υλικές αμοιβές προβλέπονται για όλους είτε είναι μέλη Δ.Σ., είτε διετέλεσαν στο παρελθόν πρόεδροι συνελεύσεων ή μέλη εφορευτικών επιτροπών, αρκεί να περαίωσαν με επιτυχία το έργο που τους ανατέθηκε.
    Θέση VI: Ο δημόσιος διάλογος και η ενημέρωση μέσω του τύπου, των Μ.Μ.Ε. και του internet για θέσεις και αιτήματα συμβάλλει στην κοινωνική αποδοχή και πίεση για την επίλυσή τους (αν αυτά είναι δίκαια). Επί πλέον ενημερώνονται άμεσα οι ενδιαφερόμενοι για την πορεία των θεμάτων που τους απασχολούν..
    Αντίθεση VI: Η ενημέρωση για εργασιακά και κοινωνικά θέματα απασχολεί τους φιλάθλους και τους εμποδίζει να απολαύσουν με άνεση το ποδόσφαιρο στην τηλεόραση. Επί πλέον οι πολλές πληροφορίες προκαλούν δυσκοιλιότητα. Προτείνεται όλες οι λεγόμενες ενημερωτικές ιστοσελίδες να ακολουθήσουν το παράδειγμα του SYTYPATE.GR και να αντικαταστήσουν την ειδησεογραφία με το ωραιότατο σλόγκαν: «ιστοσελίδα υπό κατασκευή». Έτσι δεν θα χρειάζεται να αναζητηθούν συγγραφείς για τα κείμενα ούτε αναγνώστες που θα τα διαβάζουν αφιλοκερδώς. Παρατήρηση: Το φόντο πρέπει να προϊδεάζει για το είδος της πληροφόρησης, που παρέχει ο φορέας - ιδιοκτήτης της ιστοσελίδας. Στην περίπτωση του Sytypate σήμερα πιο ταιριαστό είναι το μαύρο.
    Θέση VII: ΣΕ ΚΑΘΕ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΚΑΘΕΝΑΣ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ: (1) ΝΑ ΘΕΣΕΙ ΥΠΟΨΗΦΙΟΤΗΤΑ, (2) ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΙ ΓΝΩΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΤΩΝ ΣΥΝΥΠΟΨΗΦΙΩΝ ΤΟΥ ΚΑΙ (3) ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΡΙΣΗ Β ΒΑΘΜΟΥ.
    Αντίθεση VII: Πού ζεις ρέεεεεε…

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΤΣΑΥ

    ΙΩΑΝΝΗΣ ΝΙΚ. ΥΦΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ

    Καθηγητής Οικονομικών Υγείας & Κοινωνικής Πολιτικής
    ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ

    ΕΙΣΑΓΩΓΗ

    Στις 19 Ιουνίου του 2000 οι Ηγέτες των χωρών Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης υποστήριξαν στη Σύνοδο της Σάντα Μαρία ντα Φέιρα ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην άσκηση της κοινωνικής πολιτικής. Η μακροχρόνια βιωσιμότητα των κοινωνικο-ασφαλιστικών συστημάτων και η παροχή συντάξεων που να διασφαλίζουν την αξιοπρεπή διαβίωση των μελών της Ευρωπαϊκής κοινωνίας συζητήθηκαν κατά την διάρκεια της Συνόδου, και διαμορφώθηκαν προτάσεις για την άσκηση της οικονομικής και κοινωνικής πολιτικής. Οι κυβερνήσεις των Χωρών Μελών προσκλήθηκαν να υποβάλλουν Εθνικά Στρατηγικά Σχέδια Δράσης τα οποία θα καθορίζουν τις διαφορετικές φάσεις μεταρρυθμίσεων στα κοινωνικο-ασφαλιστικά και ιδιαίτερα τα συνταξιοδοτικά τους συστήματα.
    Στη χώρα μας το ασφαλιστικό ζήτημα αποτελεί ένα «φλέγον θέμα». Η συζήτηση για την «επερχόμενη» μεταρρύθμιση του συστήματος έχει συζητηθεί πολλές φορές τονίζοντας ότι, παρά τις μακρο-οικονομικές ανισορροπίες, κάποιες βιώσιμες λύσεις θα πρέπει να αναζητηθούν. Το δημοσιονομικό έλλειμμα και το δημόσιο χρέος αποτελούν σημαντικά εμπόδια για την άσκηση γενναιόδωρης συνταξιοδοτικής πολιτικής. Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, προβλέπει ότι την πενταετία 2005 –2010 ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ θα μειωθεί από το 4% στο 3% περίπου. Το έλλειμμα θα παρουσιάσει επίσης μείωση από –5.5 το 2004 στο -2,8% προς το τέλος της δεκαετίας. (βλ Διάγραμμα 1).Ο διεθνής οργανισμός του ΟΟΣΑ επίσης κάνει αναφορά στα « εύθραυστα» δημοσιονομικά μας και προτείνει μείωση των δημοσίων δαπανών, μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας.

    Διάγραμμα 1 Προβλέψεις ΔΝΤ για την αύξηση του ΑΕΠ και του Ελλείμματος


    Τα παραπάνω μακροοικονομικά μεγέθη επηρεάζουν αναπόφευκτα τις συντάξεις και τις ασφαλιστικές παροχές. Διαμορφώνεται ένα κλίμα προβληματισμού για την δυνατότητα ανταπόκρισης των ασφαλιστικών συστημάτων στην μελλοντική ζήτηση για συντάξεις λόγω της αυξανόμενης δημογραφικής γήρανσης. Ωστόσο η «ασφαλιστική εικόνα» δεν είναι ίδια για όλους τους φορείς. Η δημογραφική σύνθεση, τα έσοδα και οι παροχές διαφέρουν από ταμείο σε ταμείο και για τον λόγο αυτό κρίνεται σκόπιμο κάθε ασφαλιστικός φορέας να αναλάβει την εκπόνηση του δικού του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης.
    Η μελέτη αυτή επικεντρώνεται στην παρουσίαση της οικονομικής κατάστασης του ΤΣΑΥ και αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης αναλογιστικής προσπάθειας καταγραφής της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του Ταμείου.
    Το Ταμείο Συντάξεων Αυτασφάλισης Υγειονομικών (Τ.Σ.Α.Υ.) είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου εποπτευόμενο από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Το Τ.Σ.Α.Υ. από πλευράς ιστορικότητας αποτελεί ένα τα αρχαιότερα ταμεία δεδομένου ότι ιδρύθηκε στις 14-8-1925 με το Νομοθετικό Διάταγμα Νο.8 ως Ταμείο Ασφάλισης των ιατρών και αργότερα με το Ν.Δ. 5333/1932 λειτούργησε ως Ταμείο Ασφάλισης όλων των Υγειονομικών. Ο οριστικός τίτλος ονομασίας του Ταμείου διαμορφώθηκε με το Κ.Ν. 5945/1934 ο οποίος κωδικοποίησε τις μέχρι τότε διατάξεις του σε ενιαίο κείμενο με τον τίτλο «Περί Ταμείου Συντάξεως και Αυτασφάλισης Υγειονομικών».
    Ως υγειονομικοί νοούνται οι γιατροί, οι κτηνίατροι, οι οδοντίατροι και οι φαρμακοποιοί που ασκούν νόμιμα το επάγγελμά τους στην Ελλάδα είτε ως ελεύθεροι επαγγελματίες είτε ως έμμισθοι. Στo Διάγραμμα 2, παρουσιάζεται η διάρθρωση των ασφαλισμένων του Τ.Σ.Α.Υ. To 67% των ασφαλισμένων είναι ιατροί, το 16% οδοντίατροι, το 14% είναι φαρμακοποιοί, και τέλος το 3% είναι κτηνίατροι.
    Διάγραμμα 2 Σύνθεση των ασφαλισμένων του ΤΣΑΥ


    ΣΚΟΠΟΣ

    Σκοπός του Τ.Σ.Α.Υ είναι η παροχή συντάξεων γήρατος, θανάτου, ανικανότητας, περιοδικών (συνήθως) μηνιαίων βοηθημάτων, εξόδων κηδείας, πρόσθετων αποζημιώσεων, εφάπαξ χρηματικών βοηθημάτων ή οικονομικών ενισχύσεων, εφάπαξ κλάδου πρόνοιας, ιατροφαρμακευτικής, οδοντιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης. Επίσης, χορηγεί δάνεια πρώτης επαγγελματικής εγκατάστασης, φιλοξενεί παιδιά ασφαλισμένων σε κατασκηνώσεις όπως και συνταξιούχους στη Στέγη Υγειονομικών.
    Το Τ.Σ.Α.Υ. ασφαλίζει τα μέλη του κάνοντας αρχικά μια τριπλή διάκριση μεταξύ:
    1) Των ασφαλισμένων που έχουν υπαχθεί στην ασφάλιση μέχρι 31/12/1982,
    2) Αυτών που ασφαλίστηκαν από 1/1/1983 και
    3) Αυτών που ασφαλίστηκαν από 1/1/1993.
    Το Τ.Σ.Α.Υ με βάση την παραπάνω διάκριση συνταξιοδοτεί τα μέλη του για λόγους γήρατος και αναπηρίας. Επιπλέον, δίνει βοηθήματα σε παραπληγικούς και σε λοιπά ανήμπορα μέλη του. Τέλος, παρέχει συντάξεις λόγω θανάτου σε συγγενικά πρόσωπα των εκλιπόντων.

    ΕΣΟΔΑ

    Για την πραγματοποίηση των παραπάνω σκοπών και στόχων του το Τ.Σ.Α.Υ. εισπράττει έσοδα τα οποία προέρχονται από:
    · τις εισφορές των ασφαλισμένων του ταμείου οι οποίες, σύμφωνα με το νόμο 2084/1992 που αναφέρεται σε όλους τους φορείς κύριας ασφάλισης, ορίζονται στο 6,67%επί των αποδοχών τους όταν αυτοί είναι έμμισθοι και 20%επί των αποδοχών τους όταν είναι αυτοαπασχολούμενοι.
    · τις εισφορές των εργοδοτών που απασχολούν υγειονομικούς οι οποίες, σύμφωνα με το νόμο 2084/92 ορίζονται στο 13,33%επί των αποδοχών των ασφαλισμένων. Αξίζει ωστόσο να επισημανθεί ότι ενώ σε άλλα Ταμεία όπως π.χ. στο Ι.Κ.Α ο εργοδότης πληρώνει για συγκεκριμένο εργαζόμενο στο Τ.Σ.Α.Υ τα χρήματα των εργοδοτών πηγαίνουν σε κοινό ταμείο το οποίο δημιουργεί κατά κάποιο τρόπο αδικία για τα μέλη του Ταμείου.
    · τις εισφορές του κράτους προς το ταμείο οι οποίες σύμφωνα με το νόμο 2084/1992 ορίζονται στο 10%επί των αποδοχών των ασφαλισμένων. Στην πραγματικότητα βέβαια το κράτος δεν ανταποκρίθηκε ποτέ σε αυτές του τις υποχρεώσεις. Από τα παραπάνω προκύπτει ότι το συνολικό ποσοστό εισφοράς αναπηρίας, γήρατος και θανάτου έχει προσδιοριστεί στο 30%επί των αποδοχών των ασφαλισμένων και κατανέμεται με τον τρόπο που πρωθύστερα επισημάνθηκε.
    · τις προσόδους περιουσίας του ταμείου οι οποίες περιλαμβάνουν τόκους, μερίσματα και ενοίκια.
    · την είσπραξη του κοινωνικού πόρου επί της διακίνησης των φαρμάκων.

    Τα έσοδα τα οποία προκύπτουν από την είσπραξη του κοινωνικού πόρου επί της διακίνησης των φαρμάκων έχουν σταθεροποιηθεί από το έτος 1992 στο ποσό των δώδεκα εκατομμυρίων τετρακοσίων χιλιάδων δραχμών(12.400) και η διαφορά από την αύξηση της τιμής των φαρμάκων διατίθεται εξ’ ολοκλήρου στο Λογαριασμό Αλληλεγγύης Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης( εφεξής Λ.Α.Φ.Κ.Α) η σύσταση του οποίου εξυπηρετεί τη σταδιακή ανακατανομή των κοινωνικών πόρων και την ενίσχυση των ελλειμματικών ταμείων. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κοινωνικός πόρος επί της διακίνησης των φαρμάκων καταργήθηκε μετά το έτος 1997 και από τότε το προαναφερόμενο ποσό εισπράττεται από τον κρατικό προϋπολογισμό με την εγγραφή σχετικής πίστωσης.
    ΚΛΑΔΟΙ

    Το Τ.Σ.Α.Υ. απαρτίζεται από τέσσερις αυτοτελής κλάδους:
    · Τον κλάδο σύνταξης. Ο σημαντικότερος κλάδος από πλευράς διαχείρισης των οικονομικών πόρων είναι ο κλάδος σύνταξης. Για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού δικαιώματος απαιτούνται 15 χρόνια πραγματικής ασφάλισης στο Ταμείο τα οποία αποδεικνύονται με την τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων, με εκκαθαριστικά σημειώματα υπολογισμού του φόρου εισοδήματος, με επίσημα αντίγραφα φορολογικών δηλώσεων καθώς και με αποδεικτικά χορήγησης άδειας λειτουργίας ιατρείων, φαρμακείων κ.α. από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς. Επιπλέον υπάρχουν και μερικές ακόμη προϋποθέσεις συνταξιοδότησης λόγω γήρατος, λόγω θανάτου και λόγω ανικανότητας που σχετίζονται κυρίως με γραφειοκρατικές διαδικασίες ενώ ο ίδιος κλάδος χορηγεί επιδόματα, βοηθήματα καθώς και έξοδα κηδείας.
    · Τον κλάδο περίθαλψης. Αποτελεί τον δεύτερο από πλευράς σημαντικότητας κλάδο. Περιλαμβάνει τους εγγεγραμμένους στο Τ.Σ.Α.Υ. και τα προστατευόμενα μέλη της οικογένειας τους. Παρέχει νοσοκομειακή και έξω-νοσοκομειακή περίθαλψη στους δικαιούχους οι οποίοι πρέπει να ικανοποιούν ορισμένες προϋποθέσεις.
    · Τον κλάδο πρόνοιας. Σ’ αυτόν ασφαλίζονται υποχρεωτικά όλοι οι υγειονομικοί που ασκούν νόμιμα το επάγγελμα στην Ελλάδα. Οι εισφορές είναι υποχρεωτικές και ανέρχονται σε ποσοστό 4%επί του συνόλου των αποδοχών του ασφαλισμένου. Αποδίδονται στο Τ.Σ.Α.Υ. μαζί με τις εισφορές των κλάδων σύνταξης και περίθαλψης αφού έχουν παρακρατηθεί από τους εργοδότες. Επιπλέον, χορηγείται πλήρης εφάπαξ παροχή, σε όσους ασφαλισμένους του ταμείου έχουν συμπληρώσει 39 χρόνια ασφάλισης.
    · Το κλάδο στέγης υγειονομικών, τα έξοδα της οποίας καλύπτονται από την μηνιαία εισφορά τόσο των ασφαλισμένων όσο και των συνταξιούχων.

    ΔΙΟΙΚΗΣΗ

    Το Τ.Σ.Α.Υ. έχει μία Γενική Διεύθυνση 5 Διευθύνσεις καθώς και νομική υπηρεσία. Επιπλέον διαθέτει και μια αποκεντρωμένη υπηρεσία στην Θεσσαλονίκη. Στην επαρχία το Τ.Σ.Α.Υ. εξυπηρετείται από τις κατά τόπους Αντιπροσωπείες, δηλαδή τους υγειονομικούς συλλόγους. Με πρόσφατη τροποποίηση του κανονισμού της διοικητικής οργάνωσης του Τ.Σ.Α.Υ. δημιουργήθηκε Διεύθυνση του ταμείου στη Θεσσαλονίκη η οποία περιλαμβάνει τα ακόλουθα τμήματα:
    · Εισπράξεως εισφορών. Δυστυχώς όμως οι ελεγκτικοί μηχανισμοί αυτής της διεύθυνσης είναι μάλλον ανεπαρκής όπως συμβαίνει και με όλους τους αντίστοιχους μηχανισμούς τους Ταμείου.
    · Απονομής Συντάξεως και Περίθαλψης
    · Διεύθυνση Μηχανογράφησης
    Επιπλέον η ίδια τροποποίηση του κανονισμού προβλέπει τη δημιουργία τμημάτων του ταμείου σε Λάρισα, Πάτρα, Ηράκλειο Κρήτης, Ιωάννινα, Πειραιά και Αλεξανδρούπολη και γραφεία σε Βόλο, Κοζάνη, Λαμία, Καλαμάτα, Τρίπολη, Ρόδο, Ροδόπη, Μυτιλήνη και Σέρρες.

    AΚΙΝΗΤΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ
    Το Τ.Σ.Α.Υ. διαθέτει ακίνητη περιουσία η οποία απαρτίζεται από:
    1) Ένα πολυώροφο κτίριο επί της Σταδίου 29.
    2) Ένα ακίνητο επί της Αχαρνών 27 (1ος - 6ος όροφος), στο οποίο στεγάζονται οι υπηρεσίες του Ταμείου.
    3) Διώροφο ακίνητο επί της Αχαρνών 29 (5ος - 6ος).
    4) Ένα συγκρότημα ιαματικών πηγών στη Θερμή Λέσβου, έκτασης περίπου 20 στρεμμάτων.
    5) Πολυώροφο κτίριο επί της Λεωφόρου Αλεξάνδρας 175 της Στέγης Υγειονομικών.
    6) Οριζόντιος ένας όροφος (8ος) επί των οδών Δωδεκανήσου και Λέοντος Σοφού 1 στη Θεσ/κη που αγοράσθηκε στο τέλος του 1994 και στεγάστηκε η υπηρεσία του ΤΣΑΥ Θεσ/κης.
    7) Ημιυπόγειο διαμέρισμα 32τ.μ. στην Οδό Μπουμπουλίνας.
    ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΙ
    Η διαχρονική εξέλιξη του αριθμού των ασφαλισμένων του ΤΣΑΥ παρουσιάζεται στο Διάγραμμα 3. Το 1969 ήταν εγγραμμένοι στα μητρώα του ΤΣΑΥ 20.100 ασφαλισμένοι. Το 2003 ο αριθμός αυτός ανήλθε στους 86.500 ασφαλισμένους. Από μια απλή γραμμική οικονομετρική εκτίμηση βρέθηκε ότι κατά μέσο όρο ο αριθμός των ασφαλισμένων στο ΤΣΑΥ αυξάνει κατά 2149 άτομα ετησίως.
    Διάγραμμα 3 Διαχρονική εξέλιξη του αριθμού των ασφαλισμένων του ΤΣΑΥ 1969-2003

    Το Διάγραμμα 4 παρουσιάζει την αντίστοιχη διαχρονική εξέλιξη του αριθμού των συνταξιούχων του ΤΣΑΥ. Από 5.250 που ήταν οι συνταξιούχοι το 1969, έφθασαν το 2003 στους 16.750. Με τη χρήση οικονομετρικών υποδειγμάτων εκτιμάται ότι η μέση ετήσια αύξηση των συνταξιούχων ανέρχεται στους 490 περίπου.





    Διάγραμμα 4 Εξέλιξη των Συνταξιούχων του ΤΣΑΥ.

    Στην διεθνή και την ελληνική βιβλιογραφία έχει συζητηθεί ότι η βιωσιμότητα των συνταξιοδοτικών συστημάτων εξαρτάται κατά ένα μεγάλο ποσοστό από την αναλογία των ασφαλισμένων προς τους συνταξιούχους. Σε πολλές μελέτες έχει αναφερθεί ότι θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον 4 ενεργοί ασφαλισμένοι οι οποίοι με τις εισφορές τους θα μπορούν να διασφαλίσουν την παροχή μιας σύνταξης. Επομένως η αναλογία των ασφαλισμένων προς τους συνταξιούχους θα πρέπει να ανέρχεται στο 4 προς 1. Δυστυχώς πολλά ασφαλιστικά ταμεία στην Ελλάδα δεν ικανοποιούν την αναλογία αυτή με αποτέλεσμα να τίθεται σε αμφισβήτηση η μακροχρόνια βιωσιμότητα τους. Μια ευχάριστη εξαίρεση της απαισιόδοξης δημογραφικής τάσης αποτελεί το ΤΣΑΥ. Η αναλογία των ασφαλισμένων προς τους συνταξιούχους στο ΤΣΑΥ ανέρχεται στο 5,2 περίπου, ικανοποιώντας πλήρως τα δημογραφικά δεδομένα μακροχρόνιας βιωσιμότητας. Στο διάγραμμα 5 παρουσιάζουμε την αναλογία των ασφαλισμένων προς τους συνταξιούχους για 3 ενδεικτικά ταμεία. Για το ΤΣΑΥ, το ΤΕΒΕ και το ΙΚΑ.
    Το ΤΣΑΥ παρουσιάζει το πλέον αισιόδοξο σενάριο ανάπτυξης με μια αναλογία ασφαλισμένων προς συνταξιούχους που ανέρχεται άνω του 5. Το ΙΚΑ παρουσιάζει το πλέον δυσοίωνο σενάριο δεδομένου ότι η αναλογία των ασφαλισμένων προς τους συνταξιούχους κινείται στο 2,3 με συνεχώς μειούμενες τάσεις. Το ΤΕΒΕ αποτελεί μια ενδιάμεση κατάσταση.

    Διάγραμμα 5. Αναλογία Ασφαλισμένων προς Συνταξιούχους στο ΤΣΑΥ, ΤΕΒΕ και ΙΚΑ


    ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΕΣΟΔΩΝ –ΕΞΟΔΩΝ
    Όσον αφορά τα απολογιστικά στοιχεία του ΤΣΑΥ θα πρέπει να αναφερθεί ότι λόγω έλλειψης μηχανογράφησης παρατηρήθηκε μια διαχρονική καθυστέρηση στην αποτύπωση και καταγραφή των ισολογισμών του. Ωστόσο τα τελευταία δυο χρόνια έγινε προσπάθεια για να ξεπερασθεί αυτή η δυσκολία.
    Τα απολογιστικά οικονομικά στοιχεία για τα έσοδα και τα έξοδα του ΤΣΑΥ για το έτος 1998 παρουσιάζονται στον Πίνακα 1.
    Αναλύοντας τα οικονομικά στοιχεία ανά κλάδο παρατηρούμε ότι τόσο στα έσοδα όσο και στα έξοδα οι συντάξεις καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό της οικονομικής δράσης του ΤΣΑΥ. Την δεύτερη κατά σειρά σημαντικότητας δράση αποτελούν οι παροχές του κλάδου της υγειονομικής περίθαλψης, με τρίτο τον κλάδο πρόνοιας και τελευταίο τον κλάδο στέγης των υγειονομικών. Στo Διάγραμμα 6 παρουσιάζουμε την διαχρονική εξέλιξη των εσόδων και εξόδων του ΤΣΑΥ για την περίοδο 1990 – 1997 χρησιμοποιώντας τα απολογιστικά στοιχεία του Οργανισμού. Στη συνέχεια στο ίδιο διάγραμμα, χρησιμοποιώντας τα στοιχεία της περιόδου αυτής, διαμορφώνουμε προβλέψεις για την εξέλιξη των εσόδων και των δαπανών μέχρι το 2003.




    Διάγραμμα 6. Εξέλιξη των εσόδων και των εξόδων του ΤΣΑΥ. Απολογιστικά Στοιχεία


    Πλεόνασμα.
    Το αξιοσημείωτο στοιχείο που προκύπτει από τον απολογισμό του ΤΣΑΥ είναι ότι όλοι οι κλάδοι παρουσιάζουν πλεόνασμα. Ακόμα και ο κλάδος σύνταξης που στα περισσότερα ασφαλιστικά ταμεία της χώρας μας είναι ελλειμματικός στη περίπτωση του ΤΣΑΥ παρουσιάζεται πλεονασματικός. Τα έσοδα του κλάδου σύνταξης παραμένουν υψηλότερα κατά 2,5% από τις τρέχουσες υποχρεώσεις για συντάξεις.
    Το μεγαλύτερο πλεόνασμα σε απόλυτα μεγέθη ( 7,017,735,050) παρουσιάζει ο κλάδος της υγειονομικής περίθαλψης στον οποίο τα έσοδα (17,851,511,324) είναι κατά 65 % υψηλότερα από τα έξοδα (10,833,776,274).
    Ο κλάδος πρόνοιας παρουσιάζει επίσης πλεόνασμα που ανέρχονται στα 2,845,510,352 δραχμές. Τα έσοδα του κλάδου (3.251.221.914) υπερβαίνουν κατά οκτώ περίπου φορές τα αντίστοιχα έξοδα. (405.711.562). Τέλος ο κλάδος στέγης των υγειονομικών παρουσιάζει τετραπλάσια έσοδα (466,360,050) σε σχέση με τα έξοδά του (116.713.941).
    Κατάργηση Κοινωνικού Πόρου.
    Σύμφωνα με το άρθρο 59 του Νόμου 2084/1992 το κράτος είχε δεσμευθεί προς το ΤΣΑΥ για την καταβολή του ετήσιου σταθερού ποσού των 12 δις δραχμών (12.223.340.000) υπό την μορφή της κοινωνικής εισφοράς. Το 1997 καταργήθηκε η μορφή αυτή χρηματοδότησης προς το ΤΣΑΥ, ενώ σε άλλα επαγγελματικά ταμεία όπως των Νομικών έχει παραμείνει μέχρι και σήμερα. Η κατάργηση του ποσού των 12 Δις δραχμών θα έπρεπε να είχε αντικατασταθεί από άλλη μορφή χρηματοδότησης από το Κράτος προς το ΤΣΑΥ.
    Συμπεράσματα
    Από την παραπάνω ανάλυση των δημογραφικών και μακρο-οικονομικών στοιχείων προκύπτει ότι η ασφαλιστική κατάσταση του ΤΣΑΥ είναι ιδιαίτερα ανθηρή. Η διαχρονική σταθερή πορεία του δείκτη Ασφαλισμένων προς Συνταξιούχους, που διακυμαίνεται στο 5,20, διασφαλίζει μια μακρο-χρόνια ευεργετική πορεία για το Ταμείο. Τα συνταξιοδοτικά συστήματα που βασίζονται στη φιλοσοφία του διανεμητικού συστήματος, η αναλογία των ασφαλισμένων προς τους συνταξιούχους είναι ιδιαίτερα καθοριστική για την μακροχρόνια βιωσιμότητα τους. Εάν ο δείκτης είναι λιγότερο του 4/1, δηλαδή 4ασφαλισμένοι ανά 1 συνταξιούχο, τότε το Ταμείο δεν μπορεί να διασφαλίσει τις μακροχρόνιες υποχρεώσεις προς τους συνταξιούχους του. Πρέπει να σημειωθεί ότι το ΤΣΑΥ υπερτερεί σε σύγκριση με τους άλλους ασφαλιστικούς οργανισμούς ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΤΕΒΕ κλπ γιατί παρουσιάζει ευοίωνους μακροχρόνιους δείκτες. Επιπλέον όλοι οι κλάδοι του ΤΣΑΥ παρουσιάζουν πλεόνασμα που αποδίδεται τόσο στα δημογραφικά όσο και στην αυτονομία και καλή διαχείριση των οικονομικών του Ταμείου. Τέλος το ΤΣΑΥ έχει όλες τις προϋποθέσεις για να εξασφαλίσει την μακροχρόνια οικονομική και κοινωνική ευημερία των ασφαλισμένων του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σε αυτό το μικρό τόπο μπορείτε ευκολα να ξεχωρίσετε τους εθνικούς νταβατζήδες από τους εθνικούς μπεταντζήδες;;