Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2011

Ενα μέτρο, δύο σταθμά και τρία ευρώ εισητήριο!



"Στις 8 Αυγούστου 1788 τα γεγονότα εξανάγκασαν τον Λουδοβίκο ΙΣΤ΄, να συγκαλέσει τις Γενικές τάξεις, οι οποίες υπο κανονικές συνθήκες θα συνέρχονταν την !η Μαίου του 1789. Η τελευταία σύγκληση των Γενικών Τάξεων είχε γίνει από την Μαρία των Μεδίκων το 1614.
Να μην υπάρχουν πιά στην επικράτεια δύο μέτρα και δύο σταθμά, αυτό ήταν το παράπονο που εκφράστηκε στα τετράδια με τον πλέον ομόφωνο τρόπο και η έκφραση αυτή έγινε το σύμβολο της ανισότητας, της αδικίας και της αυθαίρετης εξουσίας των φεουδαρχών, που με τα μέτρα τους αυτά καταπίεζαν ακομη περισσότερο τον λαό.
Εκείνη τη χρονιά το 1788 δεν υπήραν δεκάδες ή εκατοντάδες, αλλά σχεδον 2000 μονάδες μέτρησης που ίσχυαν σε όλη τη γαλλική επικράτεια! Από επαρχία σε επαρχία ,από κεφαλοχώρι σε κεφαλοχώρι και μερικές φορές ακόμα και μέσα στην ίδια πόλη, τά μέτρα διέφεραν!Διαφορά! Θα έπρεπε να πούμε διαφορές στον πληθυντικό. Διαφορές τόπου, εποχής,υλικών. Και το πιό ενοχλητικό: συχνά το ίδιο όνομα επικάλυπτε διαφορετικές ποσότητες- ήταν σύμφωνα με την διατύπωση του Ταλλευράνδου, η διαφορά των πραγμάτων κάτω από την ομοιμορφία των ονομάτων"

Από το βιβλίο Το μέτρο του κόσμου του Denis Guedj εκδόσεις Τραυλός 2002.

8 σχόλια:

  1. ΌΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΛΌ
    ΌΛΩΝ ΤΩΝ ΕΛΛΉΝΩΝ ΓΊΝΟΝΤΑΙ.
    Aυτά είναι τα αναπτυξιακά έργα

    Πληρώνετε διόδια στη Γεφυρα Ρίου-Αντιρρίου;
    Η γέφυρα Ρίου Αντιρρίου κόστισε συνολικά 740 εκ ευρώ ή 252 δισ. δραχμές. Από αυτά:
    • Το 10% (74 εκ. ευρώ, ή 25 δισ. δρχ.) το έβαλε η κοινοπραξία που την κατασκεύασε και την εκμεταλλεύεται.
    • Το 40% (296 εκ. ευρώ – 101 δισ. δρχ.) είναι η συμμετοχή του δημοσίου, δηλαδή το πληρώσαμε εμείς.

    • Το υπόλοιπο 50% (370 εκ. ευρώ – 126 δισ. δρχ.) είναι δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα, με κρατικές εγγυήσεις. Που σημαίνει ότι αν στραβώσει η δουλειά, η τράπεζα θα πάρει τα λεφτά της από το κράτος, δηλαδή από εμάς. Αν δεν στραβώσει, θα τα πάρει από τα διόδια, δηλαδή πάλι από εμάς.(σ.σ. Είδες που θα πάει η σύνταξη κι ο μισθός που σου έκοψαν;)

    Βάσει των συμφωνημένων, η κατασκευάστρια κοινοπραξία θα εκμεταλλεύεται τη γέφυρα μέχρι το 2039, δηλαδή επί 35 χρόνια. Από την εκμετάλλευση αυτή, υπολογίζεται ότι θα εισπράξει 1,7 δισ. ευρώ, ή 579 δισ. δραχμές. Αν αφαιρέσει κανείς τα 370 δισ. της τράπεζας, υπολείπονται 209 δισ. για την κοινοπραξία, δηλαδή 8,36 φορές παραπάνω από όσα έβαλε, ή περιθώριο κέρδους 736%.
    Δεν είναι κι άσχημα!
    Αν το υπολογίσουμε αυτό σε διάστημα 35 χρόνων, προκύπτει εύκολα ότι κάθε χρόνο η κατασκευάστρια κοινοπραξία θα καθαρίζει περίπου 6 δισ. δηλαδή το ¼ της αρχικής της συμμετοχής στο έργο.
    Δηλαδή σε 4 χρόνια θα έχει πάρει τα λεφτά της πίσω και θα της μένουν άλλα 31 χρόνια να εισπράττει.
    Αυτού του είδους οι δουλειές, πριν τις βαφτίσουν «υποδειγματικά αναπτυξιακά έργα», τις λέγανε απλώς «αποικιακές». Και ο βασιλεύς Λεοπόλδος, στο Κονγκό, το 1900, με τέτοιους όρους δούλευε.
    Γεννάται λοιπόν το ερώτημα πώς μπορεί κάποιος με αρχικό κεφάλαιο 25 δισ. δηλαδή όσο κοστίζει η κατασκευή ενός ολυμπιακού σταδίου μαζί με τις υπερβάσεις (και λίγο παραπάνω από όσα κατηγορείται ο Νεονάκης ότι κέρδισε στο χρηματιστήριο) να βγάλει σε τέσσερα χρόνια τα λεφτά του και εφτά φορές άλλα τόσα στα επόμενα 31 χρόνια. Η απάντηση είναι απλή: πρέπει να βρεις κάποιον να σου βάλει το υπόλοιπο 90% της επένδυσης, χωρίς καμία αξίωση στα κέρδη. Υπάρχει τέτοιος μαλάκας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ναι, υπάρχει. Ο Έλλην φορολογούμενος, δηλαδή εμείς.
    Από πλευράς του Έλληνος φορολογουμένου, η κατάσταση έχει ως εξής:
    • 101 δισ. (δηλαδή όσο η κρατική συμμετοχή) πληρώσαμε στη φάση της κατασκευής και
    • 579 δισ. (δηλαδή όσα περιμένουν να εισπράξουν στην 35ετία) πληρώνουμε σε διόδια στην φάση της εκμετάλλευσης.
    Αυτό σημαίνει ότι πληρώνουμε 680 δισ. για μια γέφυρα που αποδεδειγμένα στοίχισε 252, δηλαδή πληρώνουμε τη γέφυρα 2,7 φορές παραπάνω από το πραγματικό της κόστος. (Σχεδόν τρεις. Από εκεί πρέπει να βγήκε αυτό που λένε «Τρεις Γέφυρες»).
    Αυτό το μοντέλο κατασκευής δημοσίων έργων ονομάζεται ΣΔΙΤ- «Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα» και διαφημίζεται ως ο πλέον σύγχρονος και αποτελεσματικός δρόμος για τις προκλήσεις του 21ου αιώνα.
    Αν η γέφυρα είχε κατασκευαστεί με τις οπισθοδρομικές μεθόδους του προηγούμενου αιώνα, θα μας είχε κοστίσει 252 δισ. και θα την είχαμε αποσβέσει με τους ίδιους ρυθμούς σε 15 χρόνια και τρεις μήνες.
    Αλλά ακόμα κι αν ο κράτος επέμενε να εισπράττει διόδια επί 35 χρόνια, ώστε να μαζέψει 2,7 φορές την αξία της γέφυρας, έχει κάποια διαφορά να πληρώνεις διόδια στο κράτος και όχι σε κοινοπραξίες εταιρειών. Διότι τα λεφτά που πάνε σε κοινοπραξίες δεν θα τα ξαναδούμε ποτέ, ενώ τα λεφτά που πάνε στο κράτος, όλο και κάποια τρύπα θα μπαλώσουν.
    Θα μπορούσε λοιπόν κάποιος αφελής να αναρωτηθεί γιατί το κράτος, αφού πλήρωσε που πλήρωσε το 40% (296 δισ.) της γέφυρας και δανείστηκε το άλλο 50% (370 δισ.), δεν έδινε και 25 δισ. στην κατασκευάστρια εταιρεία, να φτιάξει τη γέφυρα και να πάει στο καλό, αντί να μας κάθεται 35 χρόνια στο σβέρκο σαν τον Προκρούστη και να εισπράττει διόδια. Αλλά όχι. Διότι τότε η γέφυρα θα ήταν δημόσια επένδυση, πράγμα που γενικώς δεν αρέσει στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και διότι ως δημόσια επένδυση, θα ξέφευγε διαρκώς από τον προϋπολογισμό και από τα χρονοδιαγράμματα, για να μην πούμε ότι πιθανώς να ήταν και ελαττωματική στην κατασκευή της.
    Αυτό πανηγύριζε ο Λαλιώτης όταν έτρεχε λαμπαδηδρόμος πάνω στη γέφυρα με το σορτσάκι και την ολυμπιακή δάδα: ότι μετά από είκοσι χρόνια εξουσίας, βρήκαν έναν τρόπο να φτιάξουνε το έργο χωρίς να φάνε τα λεφτά σε μίζες (πράγμα που δεν καταφέρανε π.χ. με το Κτηματολόγιο) και ο τρόπος αυτός είναι να μας κοστίζει τρεις φορές πάνω από την αξία του, μόνο και μόνο επειδή κάποιος ιδιώτης έβαλε το 10%. Αληθινά υποδειγματικό αναπτυξιακό έργο.

    Αλλά το πιο άσχετο απ’ όλα είναι αυτές οι επικλήσεις στον Χαρίλαο Τρικούπη, που οραματίστηκε τη ζεύξη Ρίου Αντιρρίου για να φέρει την ανάπτυξη στη Δυτική Ελλάδα. Διότι ο Χαρίλαος Τρικούπης δεν οραματίστηκε τη ζεύξη για να περνάνε ΙΧ, που άλλωστε τότε δεν υπήρχαν καν. Την οραματίστηκε για να περάσει το τρένο. Και από τη γέφυρα Ρίου Αντιρρίου τρένο δεν περνάει, με συνειδητή πολιτική απόφαση, για να μη μειώνει τα περιθώρια κέρδους της κοινοπραξίας που την εκμεταλλεύεται. (Για τον ίδιο ακριβώς λόγο δεν περνάνε λεωφορεία από την Αττική Οδό).
    Υπ’ αυτήν την έννοια, το όραμα του Τρικούπη όχι μόνο δεν υλοποιείται, αλλά καθίσταται ακόμα πιο ανεδαφικό, αφού πλέον για να περάσει τρένο πρέπει να γίνει υποθαλάσσια σήραγγα – νέοι εργολάβοι, νέος δανεισμός, νέες επωφελείς Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα- ή να το περνάνε απέναντι με το φεριμπότ.
    Oλ’ αυτά είναι αμφίβολα για τα επόμενα 35 χρόνια, που το πέρασμα βρίσκεται σε ιδιωτικά χέρια, σκληρούς και αποφασισμένους φραγκοφονιάδες, αλλά οι κάτοικοι της υποανάπτυκτης Ηπείρου που περιμένουν το τρένο από την εποχή του Τρικούπη, μπορούν να νιώθουν περήφανοι για τις προκλήσεις του 21ου αιώνα.
    netakias.wordpress.com
    Μετά θα φταίω εγώ εάν σπάσω τις μπάρες…μου ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τσάμπα μάγκες οι ΠΑΣΟΚΟΙ φαίνονται ανίκανοι να κυβερνήσουν ,να παράγει η χώρα, να ζήσει ο κόσμος της με αξιοπρέπεια να φορολογηθεί και να ελπίζει. Κακόγουστο θέατρο το ξεπούλημα της χώρας όταν 600 δισ έχουν φύγει έξω. Τόσα υπολογίζει το Γερμανικό περιοδικό Der Spigel εκ των οποίων τα 120 δις στην Ελβετία. Η αστική τάξη δεν δίνει δεκάρα στους μιζαδόρους του δικαμματισμού. Πάμε για εκλογές και η βασική σκέψη των ευρωπαίων είναι πως να μας ξεφορτωθούν από την ευρωζώνη. Ας απαλλαγούμε από το στυγνό και εκπέμποντα "σωτηρόνια" κο Παπανδρέου με μια εθνική κυβένηση ενότητος με την Αριστερά ενισχυμένη σε ένα αντιμνημονιακό μέτωπο, θέλει πολύ δουλιά για συμμάζεμα των κλεμμένων από τους σαλπαρισμένους στα κότερα........Από τα 10.500 κότερα μόνο το 10% είναι λέει καταχωρημένα στας δέλτους της εφορίας και περιμένουμε να ορθοποδήσουμε.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κάνει και ο Τσίπρας στην καταιγιστική παρέμβασή του ένα λαθάκι αναφέροντας την σημερινή κυκλοφορία της Αττικής οδού σε 30.000 αντι 300.000 οχήματα που είναι το σωστό, ο δε Παπανδρέου εμφανίζεται απολογητικός στα αφεντικά μετά την προ 2ημέρου συνέντευξη τύπου των εργολάβων για πάταξη του κινήματος "δεν πληρώνω, δεν πληρώνω"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φοβερή αναλογία. Μόνο που εμείς ζούμε τη μετεξέλιξη της Γαλλικής Επανάστασης και η δική μας επανάσταση αργεί πολύ ακόμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Οσο ο Λοβέρδος ψάχνει ραντεβού στο 184, ο Σπυρόπουλος σήμερα στο ΙΚΑ Νέας Ιωνίας άκουσε τα εξ αμάξης από τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ και ο Βενιζέλος απόλαυσε αυγά και γιουχα στο Εθνικής Αμύνης. Μήπως το ΠΑΣΟΚ έπεσε κατω του 20% και δεν το ξέρει;;
    Επιπλέον ο Διοικητής του ΙΚΑ από τα 364 ΙΚΑ ανά την επικράτεια σήμερα κατήργησε τα 59, μεταξύ των οποίων ΙΘάκης, Πάτμου, Λιμενάρια Θάσου και Δεσκάτης Γρεβενών...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Καλά κι εσύ, αυτό δεν είναι επανάσταση. Καραγκιζιλίκι κι αντίδραση είναι. Ούτε καν εξεγερσούλα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τζαμπα μαγκες οπως ειπε και ο προλαλησας (Διονυσος)!
    Αντι να κυνηγανε τον ελληνα λαθρεπιβατη για το 1,50 ευρουλακι γιατι δεν ασχολουνται πιο σοβαρα να δουν τι μπορουν να κανουν με τις στρατειες των ξενων λαθρομεταναστων( στους οποιους προσφατα εταξαν ιθαγενεια και πολιτικα δικαιωματα και πεσανε σαν ακριδα στη χωρα?)
    Γιατι δεν κοιτανε να παρουν πισω τα σακια με τα κλεμμενα απο τον καθε Τσουκατο, Μαντελη Τσοχατζοπουλο, καθως και τα φοροδιαφευγμενα?
    Ακριβοι στα πιτουρα και φτηνοι σςτο αλευρι!
    Αει να χαθουν οι καραγκιοζηδες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σε αυτό το μικρό τόπο μπορείτε ευκολα να ξεχωρίσετε τους εθνικούς νταβατζήδες από τους εθνικούς μπεταντζήδες;;